Το τέλος επί των ακαθάριστων εσοδών των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων και συναφών καταστημάτων και το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων επιβάλλεται όπου εφαρμόζεται το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων (άρθρο 20 Ν2539/97)
Για τη χρήση του εγχειριδίου οι έννοιες που χρησιμοποιούνται συχνά είναι οι παρακάτω:
Σχετικά με τα άλλα είδη ισχύει το εξής. Στους δήμους, στην περιοχή των οποίων δεν ισχύει το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, το τέλος μπορεί να επιβάλλεται (προαιρετικά) με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου (άρθρο 2 παρ. 1 Ν 339/76, άρθρα 6 παρ. 2 και 7 παρ. 3 Ν1080/80).
Οι κατηγορίες που μπορεί να επιβληθεί είναι οι ακόλουθες
Υπάρχει η δυνατότητα αναζήτησης αποφάσεων για κάποιον Δήμο, διαλέγοντας την επιλογή ΚΑΔ, επιλέξουμε τον Δήμο που μας ενδιαφέρει και πατώντας το κουμπί Αναζήτηση. Στα αποτελέσματά εμφανίζονται οι αποφάσεις που έχει πάρει ένας δήμος καθώς και η ημερομηνία έναρξης
Αφορά την περίοδο υπολογισμού και μπορεί να είναι τρίμηνο ή μήνας ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων της επιχείρησης. Π.χ. Β Τρίμηνο 2021 (01/04/2021 - 30/06/2021) ή Νοέμβριος 20121 (01/11/2021 - 30/11/2021).
Είναι η ημερομηνία λήξης εμπρόθεσμης καταβολής του τέλους και ορίζεται ως η τελευταία εργάσιμη του επόμενου μήνα της περιόδου. Π.χ. για το Β Τρίμηνο 2021 (01/04/2021 - 30/06/2021) είναι η 30/07/2021 (Παρασκευή).
Ο Υπολογισμός γίνεται με τον εξής τρόπο:
Το Συνολικό ποσό πληρωμής προκύπτει, προσθέτοντας το Ποσό Τέλους και το Ποσό Προστίμου.
Για τη χρήση της πλατφόρμας πλοηγούμαστε στη διεύθυνση https://dae.govapp.gr/
Πραγματοποιούμε είσοδο στην εφαρμογή επιλέγοντας “Είσοδος ως Επιχείρηση”.
Θα μας ζητηθεί να συνδεθούμε με τα στοιχεία του TaxisNet.
Κατά την πρώτη είσοδο είναι απαραίτητη η επιβεβαίωση των παρακάτω στοιχείων επικοινωνίας
Η επιβεβαίωση του e-mail είναι απαραίτητη ενώ προαιρετικά μπορούν να συμπληρωθούν το σταθερό ή και το κινητό τηλέφωνο
Αφού πραγματοποιηθεί επιτυχής σύνδεση στην πλατφόρμα, ανακατευθυνόμαστε αυτόματα στη σελίδα των εκκρεμοτήτων.
Όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα, στις εκκρεμότητες υπάρχουν δύο λίστες:
Στο επάνω μέρος μπορούμε να δούμε τα κύρια στοιχεία της επιχείρησης, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της, ενώ πατώντας το κουμπί “Προβολή” θα δούμε αναλυτικά όλα τα στοιχεία της επιχείρησης, των υποκαταστημάτων και των ΚΑΔ της.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Πριν προχωρήσετε σε οποιαδήποτε ενέργεια στην πλατφόρμα, θα πρέπει να έχετε επιβεβαιωμένο email στα στοιχεία επικοινωνίας.
Για τη δημιουργία νέας δήλωσης επιλέγουμε το “+” από τη λίστα εκκρεμοτήτων περιοδικών δηλώσεων (Φ2).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Εάν σε οποιαδήποτε περίπτωση συμπληρώσουμε Μη Υποκείμενο Ποσό, εμφανίζεται νέο απαραίτητο πεδίο αρχείων, όπου είναι υποχρεωτικό να ανεβάσουμε ισοζύγιο ή βιβλίο εσόδων - εξόδων ανάλογα με το είδος της επιχείρησης.
Στην πιο απλή περίπτωση, η επιχείρηση δεν υπόκειται σε τέλος ακαθαρίστων ή παρεπιδημούντων. Δεν απαιτείται η Δημιουργία Δήλωσης ακαθαρίστων εσόδων ή παρεπιδημούντων στην πλατφόρμα.
Σε αυτή την περίπτωση, η επιχείρηση:
Σε αυτό το σενάριο, επιλέγουμε Δημιουργία Δήλωσης στην περίοδο που επιθυμούμε να εξοφλήσουμε. Όταν γίνει η επιλογή, δημιουργείται δήλωση για το συγκεκριμένο τρίμηνο / μήνα που έχουμε επιλέξει.
Κατά τη δημιουργία της δήλωσης, γεμίζει αυτόματα το “Ακαθάριστο Ποσό Δήμου” & το “Υποκείμενο Ποσό Δήμου” και το “Μη Υποκείμενο Ποσό” είναι μηδενικό. Δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής των ποσών.
Συνεπώς, το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι πατήσουμε το κουμπί “Αποθήκευση και Υπολογισμός”.
Με την επιλογή Πληρωμή, πλοηγείται ο χρήστης στο ασφαλές περιβάλλον τράπεζας της επιλογής του, και μέσω e-banking μπορεί να εξοφλήσει το ποσό.
Η επιχείρηση
Ένα σχετικό παράδειγμα θα μπορούσε να είναι μία επιχείρηση με παροχές Ξενοδοχείου, Εστιατορίου με επιπλέον έσοδα από πωλήσεις T-Shirt. Στην περίπτωση που παρουσιάζεται παρακάτω η επιχείρηση η έδρα και τα υποκαταστήματα βρίσκονται στα διοικητικά όρια τριών διαφορετικών δήμων: Δήμος Πειραιά, Δήμος Αγίου Δημητρίου και Δήμος Χαλανδρίου. Ο ΚΑΔ του υποκαταστήματος που βρίσκεται στο Δήμο Χαλανδρίου δεν εμφανίζεται ως επιλογή στη δημιουργία Δήλωσης, διότι δεν υπόκειται στα τέλη. Στο Δήμο Πειραιά είναι δηλωμένα δύο διαφορετικά είδη (Τέλος Διαμονής Παρεπιδημούντων (0.5%), Τέλος επί των Ακαθαρίστων Εσόδων Επιχειρήσεων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (0.5%)) και ένας ΚΑΔ που δεν υπόκειται σε τέλος (ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΕΙΔΩΝ ΙΜΑΤΙΣΜΟΥ).
Σε αυτή την περίπτωση, το πρώτο βήμα είναι να επιλέξουμε για ποιο δήμο θέλουμε να δημιουργήσουμε δήλωση.
Αν υπάρχουν στον επιλεγμένο Δήμο, ΚΑΔ σε διαφορετικά είδη, ομαδοποιούνται και υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης εσόδων από το Τέλος Διαμονής Παρεπιδημούντων (1), τα έσοδα από το Τέλος επί των Ακαθάριστων Εσόδων Επιχειρήσεων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (2).
Εάν ο δήμος που επιλέξαμε έχει ΚΑΔ που δεν υπόκειται σε τέλος, το Μη Υποκείμενο Ποσό Δήμου είναι διαθέσιμο προς συμπλήρωση (3). Στην περίπτωση που συμπληρωθεί αφαιρείται το ποσό από το Υποκείμενο Ποσό.
Για να αιτιολογηθεί το Μη Υποκείμενο Ποσό, Θα πρέπει η επιχείρηση υποχρεωτικά να επισυνάψει είτε Ισοζύγιο ή Βιβλίο Εσόδων - Εξόδων.
Το σύνολο του ποσού δήλωσης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο του ποσού της περιοδικής δήλωσης Φ2 (5). Η επιχείρηση καλείται να υποβάλλει περισσότερες από μία δηλώσεις για την ίδια περίοδο μέχρι να εξαντλήσει το Υπόλοιπο Μη Δηλωμένο Ποσό.
Η επιχείρηση διαθέτει ΚΑΔ που έχουν οριστεί με απόφαση ΔΣ ότι υπόκειται σε τέλος επί των ακαθάριστων εσόδων. Η διαδικασία είναι παρόμοια με την Περίπτωση 2, η διαφορά είναι πως μπορούμε να δούμε την απόφαση ΔΣ του Δήμου που εντάχτηκε ο ΚΑΔ στο τέλος.
Πρόκειται για περίπτωση στην οποία έχει υποβληθεί δήλωση στην πλατφόρμα και έχει επιλεγεί και εξοφληθεί δήλωση π.χ. με λανθασμένο μη υποκείμενο ποσό. Η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μια εξοφλημένη δήλωση και να δημιουργήσει μια νέα τροποποιητική. Αν το αποτέλεσμα του υπολογισμού παράγει επιπλέον πληρωτέο ποσό, ο χρήστης πλοηγείται στο ασφαλές περιβάλλον της τράπεζας για την εκ νέου κατάθεση του υπόλοιπου ποσού.
Έχει γίνει υποβολή αρχικής περιοδικής δήλωσης Φ2 στην ΑΑΔΕ, έχει γίνει σύνδεση στην πλατφόρμα και εξόφληση του ποσού για την συγκεκριμένη περίοδο. Στην συνέχεια έχει γίνει τροποποιητική περιοδική δήλωση στην ΑΑΔΕ. Η συγκεκριμένη περίοδος εμφανίζεται ως δήλωση ξανά στη λίστα των εκκρεμοτήτων. Ο χρήστης καλείται να υποβάλει εκ νέου δήλωση στην πλατφόρμα για τον υπολογισμό της διαφοράς.
Αν το η διαφορά είναι αρνητική μπορεί να γίνει μόνο αποθήκευση της δήλωσης, αν η διαφορά είναι θετική ο χρήστης καλείται να πληρώσει το υπολογιζόμενο ποσό.
Σε περίπτωσή αρνητικού υπολοίπου, θα πρέπει να γίνει επικοινωνία με το Δήμο, για υποβολή αίτησης επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
Στην παρακάτω εικόνα απεικονίζεται η αρχική μας δήλωση στην πλατφόρμα, την οποία έχουμε πληρώσει.
Στη συνέχεια δημιουργούμε μια διορθωτική δήλωση, στην οποία μειώνουμε το υποκείμενο ποσό.Στην περίπτωση αυτήν, δεν υπολογίζεται πρόστιμο, καθώς το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.Επίσης, το πρόστιμο που έχει καταβληθεί στην αρχική δήλωση λανθασμένα, δεν επιστρέφεται. Τελικά, το ποσό που προκύπτει είναι αρνητικό, δηλαδή ο δήμος πρέπει να επιστρέψει χρήματα στην επιχείρηση.
Στην παρακάτω εικόνα έχουμε μια δήλωση που έχει πληρωθεί στην πλατφόρμα.
Στη συνέχεια, δημιουργούμε μια διορθωτική δήλωση, στην οποία αυξάνουμε το υποκείμενο ποσό.Το τέλος υπολογίζεται στη διαφορά των δύο ποσών και όχι στο δηλωθέν.Στην περίπτωση αυτή, υπολογίζεται κανονικά πρόστιμο και εν τέλει η επιχείρηση πρέπει να καταβάλλει επιπλέον χρήματα.
Αρχικά έχουμε μια δήλωση που έχει πληρωθεί στην πλατφόρμα.
Δημιουργούμε μια διορθωτική, στην οποία αυξάνουμε το υποκείμενο ποσό.Ο υπολογισμός γίνεται όπως παραπάνω στην ενότητα (2) και προκύπτει επιπλέον ποσό για πληρωμή.
Στη συνέχεια, κάνουμε δεύτερη διορθωτική δήλωση, στην οποία αυξάνουμε εκ νέου το υποκείμενο ποσό.Ο υπολογισμός πραγματοποιείται στη διαφορά των δηλωθέντων ποσών μεταξύ πρώτης και δεύτερης διορθωτικής δήλωσης.
Στην περίπτωση αυτήν, έχουμε πληρώσει μια δήλωση και έχουμε δημιουργήσει μια διορθωτική αρχικά με αύξηση του υποκείμενου ποσού όπως στην προηγούμενη περίπτωση.Στη συνέχεια κάνουμε δεύτερη διορθωτική και μειώνουμε το υποκείμενο ποσό, οπότε ο υπολογισμός θα γίνει στη διαφορά των δηλωθέντων(αρνητικό ποσό).Τελικά προκύπτει ποσό που πρέπει να επιστραφεί στην επιχείρηση.
Στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει χωρισμένα τα έσοδά της σε δύο είδη τελών, ο υπολογισμός γίνεται ξεχωριστά για κάθε είδος.Αν το άθροισμα των τελών που προκύπτουν για κάθε περίπτωση είναι αρνητικό, το πρόστιμο ορίζεται ως μηδενικό και για τα δύο είδη τελών, αλλιώς υπολογίζεται κανονικά.
Στην παρακάτω εικόνα έχουμε μια πληρωμένη δήλωση για μια επιχείρηση που αφορά δύο είδη τελών.
Στη συνέχεια κάνουμε διορθωτική δήλωση και για το ένα είδος τέλους μειώνουμε το υποκείμενο ποσό, ενώ για το άλλο το αυξάνουμε.
Μετά από κάθε ενέργεια** “Αποθήκευση & Υπολογισμός Τέλους”**, εμφανίζονται τα σχετικά αποτελέσματα και αν δεν προκύπτει αρνητικό ποσό, εμφανίζεται το κουμπί “Πληρωμή”.
Αν ο δήμος έχει ενεργοποιήσει τη δυνατότητα πληρωμής μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, πατώντας το κουμπί “Πληρωμή” δίνεται η επιλογή στην επιχείρηση να πληρώσει είτε μέσω IRIS είτε μέσω κάρτας.
Επιλέγοντας την πληρωμή μέσω IRIS, ο χρήστης πλοηγείται στο ασφαλές περιβάλλον της ΔΙΑΣ και από τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής που εμφανίζονται στη συνέχεια, επιλέγει το δεύτερο που γράφει “Select Bank”.Τότε, καλείται να επιλέξει την τράπεζα επιλογής του για την εξόφληση του ποσού μέσω e-banking.
Η λειτουργία αυτή αφορά λογαριασμούς επιχειρήσεων στην πλατφόρμα, τους οποίους διαχειρίζονται οι Φοροτεχνικοί/Λογιστές των επιχειρήσεων. Με την λειτουργία αυτή, πολλοί ιδιοκτήτες επιχειρήσεων θα μπορέσουν να πληρώσουν εύκολα και γρήγορα τις δηλώσεις τους χωρίς να είναι αναγκαία η χρήση κωδικών Taxis Net.
Αρχικά θα πρέπει να εισέλθετε στην πλατφόρμα με τους κωδικούς Taxis Net και να δημιουργήσετε μια δήλωση ή να επεξεργαστείτε μια ήδη υπάρχουσα.
Αφού εισέλθετε στην δήλωση που σας ενδιαφέρει, πατήστε το κουμπί “Αποθήκευση & Υπολογισμός Τέλους”.
Μετά τον υπολογισμό του τέλους, θα εμφανιστεί μια νέα ενότητα με τίτλο “Στοιχεία Γρήγορης Πληρωμής”, όπου θα εμφανίσει και τον μοναδικό κωδικό γρήγορης πληρωμής. Πατώντας το κουμπί “Αντιγραφή Κωδικού” θα μπορέσετε να αντιγράψετε τον κωδικό και να τον αποστείλετε στον ενδιαφερόμενο ώστε να προχωρήσει με την πληρωμή της δήλωσης. Πατώντας το κουμπί “Αποστολή Κωδικού” θα αποσταλεί ένα ηλεκτρονικό μήνυμα, στην επιβεβαιωμένη διεύθυνση της επιχείρησης, το οποίο θα περιέχει τον μοναδικό κωδικό γρήγορης πληρωμής.
Αφού μεταβείτε στην πλατφόρμα https://dae.govapp.gr/, πατήστε το μενού “Γρήγορη Πληρωμή”. Το μενού αυτό εμφανίζεται σε όσους επισκέπτες δεν έχουν πραγματοποιήσει είσοδο στην πλατφόρμα.
Συμπληρώστε το ΑΦΜ και τον Μοναδικό Κωδικό που σας έχει αποστείλει ο Φοροτεχνικός/Λογιστής σας και πατήστε το κουμπί “Αναζήτηση Δήλωσης”.
Στη συνέχεια, αν τα στοιχεία είναι σωστά θα εμφανιστούν οι λεπτομέρειες της δήλωσής σας σχετικά με το ποια περίοδο αφορά και ποιο είναι το ποσό πληρωμής.Αν θέλετε να προχωρήσετε με την πληρωμή πατήστε το κουμπί “Πληρωμή” και θα σας εμφανιστεί η δυνατότητα πληρωμής μέσω IRIS ή μέσω χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας(αν έχει ενεργοποιηθεί για το δήμο σας).
Προχωρώντας την πληρωμή μέσω IRIS, ο χρήστης πλοηγείται στο ασφαλές περιβάλλον της ΔΙΑΣ και από τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής που εμφανίζονται στη συνέχεια, επιλέγει το δεύτερο που γράφει “Select Bank”.Τότε, καλείται να επιλέξει την τράπεζα επιλογής του για την εξόφληση του ποσού μέσω e-banking.
Αν η πληρωμή σας ολοκληρωθεί με επιτυχία θα δείτε σχετικό το μήνυμα επιβεβαίωσης. Επίσης ένα email επιβεβαίωσης θα σταλεί και στο email της επιχείρησης που έχει δηλωθεί στην πλατφόρμα.
Για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια διορθωτική δήλωση, θα πρέπει η κατάσταση πληρωμής της αρχικής μας δήλωσης να είναι “Πληρωμένη” ή “Αρνητικό Ποσό” και η κατάσταση ελέγχου της “Ολοκληρωμένη”.
Το κουμπί “Δημιουργία Διορθωτικής” μας μεταφέρει στο περιβάλλον δημιουργίας διορθωτικής δήλωσης όπου:
ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε περίπτωση που το Ποσό Ακαθάριστων Εσόδων Περιοδικής Δήλωσης (Φ2) είναι ίδιο με αυτό της αρχικής δήλωσης, τότε εμφανίζεται σχετικό μήνυμα πως δεν υπάρχει λόγος δημιουργίας διορθωτικής.
Τους πρώτους μήνες λειτουργίας της πλατφόρμας, για κάποιες εξειδικευμένες περιπτώσεις, οι δήμοι επέτρεπαν την πληρωμή των δηλώσεων στο ταμείο του δήμου.Συνέπεια αυτού, είναι οι συγκεκριμένες δηλώσεις να φαίνονται απλήρωτες στην πλατφόρμα και παραμένουν στις εκκρεμότητες του επιχειρηματία.Για την αποφυγή διπλοπληρωμών και άλλων προβλημάτων που τυχόν δημιουργούνται, υλοποιήθηκε μια νέα λειτουργία για την τακτοποίηση των δηλώσεων αυτών.
Αρχικά, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να δημιουργήσει μια δήλωση ακριβώς όπως στην περίπτωση πληρωμής μέσω της πλατφόρμας.Συμπληρώνει τα ποσά και στη συνέχεια πατάει “Αποθήκευση και υπολογισμό τέλους”.Στη συνέχεια, εμφανίζεται πέραν του κουμπιού της πληρωμής και η νέα λειτουργία για να επιλέξει την εξόφληση της δήλωσης στο ταμείο του δήμου.
Αφού πατήσει το σχετικό κουμπί, εμφανίζεται αναδυόμενο παράθυρο για να συμπληρώσει την ημερομηνία εξόφλησης και να την αποστείλει για έλεγχο στο δήμο.Στην ημερομηνία εξόφλησης, η ημερομηνία που μπορεί να δηλωθεί, μπορεί να είναι η τελευταία μέρα της περιόδου της δήλωσης ή μεταγενέστερη.
Μόλις πατήσει το κουμπί “Αποστολή για έλεγχο”, λαμβάνει μήνυμα επιβεβαίωσης και η δήλωση γυρίζει σε κατάσταση “Πληρωμή στο Δήμο” και πηγαίνει για έλεγχο από την πλευρά του δήμου.
Εμφανίζονται ανακοινώσεις σχετικά με την πλατφόρμα
Σε αυτή την ενότητα θα βρείτε ομαδοποιημένες απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα για ΟΤΑ και επιχειρήσεις
Σε αυτή την ενότητα θα βρείτε οδηγίες χρήσης για επιχειρήσεις και λογιστές καθώς και οδηγίες σύνδεσης μέσω API για τρίτες εφαρμογές.